fredag 29 april 2011

I'm a wild lady!







Ja, på måndagen gick jag som sagt upp 3.30, duschad var jag ju redan några få timmar tidigare så jag borstade bara tänderna och tog en macka och en kaffe innan jag åkte.

K skjutsade mig och C gick upp samtidigt som vi eftersom det var en parad vid 4 på morgonen, de har något som kallas Anzac-day och det är för att hedra de som krigat vad jag förstår, de kunde inte riktigt förklara för mig.
Incheckningen på flygplatsen gick på ett ögonblick och inte heller denna gång sa de något om det extra kilo min väska vägde. Sen tog jag en latte och en toast till andra frukost och köpte en vit fleecetröja på rea, den var rätt söt och hade koalor på bröstet. När jag kom ombord på planet och vi lyfte tog det ovanligt lång tid för mig att somna men till slut så sov jag i alla fall.
Flighten var bara runt 3 timmar och jag landade i Cairns vid 9 på förmiddagen. Jag hittade en shuttle som kunde ta mig till YHA, vandrarhemmet jag skulle bo pa 2 nätter och det tog runt en timme att komma dit trots att det inte var långt från flygplatsen, det var helt enkelt många stopp på vägen. När jag kom till YHA var jag vrålhungrig och det var för tidigt att checka in så jag lämnade min väska i deras bagagerum och tog en promenad för att hitta nåt att äta.




Jag stod utanför vandrarhemmet och funderade på om jag skulle gå åt höger eller vänster... jag bestämde mig för höger. Precis runt hörnet hittade jag ett firma som hyrde ut scooters, jag funderade en stund och gick sen in och frågade lite om hur det fungerade. Till slut sa jag att jag skulle komma tillbaka om 10 minuter och hyra en och sen skyndade jag mig tillbaka till YHA, bytte kläder och packade ned bikini och handduk och i farten bokade jag snorklingen för morgondagen i receptionen också. Sen gick jag tillbaka till uthyrningen lite senare än sagt och hyrde en scooter. Han berättade hur man körde den och ville att jag tog ett varv på parkeringen för att testa eftersom jag inte kört moppe tidigare. Jag körde ett varv och jag vet inte vad han hade förvantat sig, kanske samma rädsla som jag sett på en av tjejerna före mig? Men han tittade på mig med en förvånad blick och kallade mig "wild lady" och sen åkte jag iväg på mitt äventyr.
Jag körde efter en enkel karta som uthyraren gett mig, han hade markerat vart jag skulle åka och jag fick stanna lite då och då för att dubbelkolla att jag var på rätt väg. Jag åkte uppåt bergen till och hittade fält med sockerrör och små samhällen utanför Cairns och sen kom jag som första stopp till Lake Morris. Jag kan väl inte med ärlighet säga att det var mycket att se och bada kunde man inte göra eftersom det satt varningskyltar uppe om att det bodde krokodiler i vattnet. Jag åt ett par kex och åkte sen vidare. Det som var roligast var ju i alla fall att köra scotern, dessutom ger det ju en extra spänning när man måste köra på vänster sida... Sen åkte jag vidare och jag minns inte vad stället hette, kanske var det Barron Gorge, där fanns det vattenhål där man kunde bada så det gjorde jag. Sen åkte jag vidare upp i bergen och regnskogen. Killen på uthyrningen hade sagt att jag bara måste ta mig tid att åka upp där och det hade han rätt i, det var en kul, slingrig väg att köra och de temperaturskillnader och dofter han också pratat om var en upplevelse och utsikten var fantastisk. På vägen tillbaka fick jag något innanför armbandet som brände som en geting eller nåt och jag vinglade till oroväckande och nu när jag skriver det här är det nästan 2 veckor sedan det hände och jag ryser fortfarande av obehag när jag tänker på det, det gör liksom ont.


Framåt 16 åkte jag tillbaka och stannade och tankade på vägen och köpte en påse mat på Red Rooster och lämnade sedan tillbaka scotern och gick tillbaka till vandrarhemmet. Jag åt en bråkdel av maten jag handlat och lade in resten i vandrarhemmets kylskåp efter att ha märkt det med mitt namn. Jag gick till rummet och vilade en stund och framåt kvällen gick jag en bit utefter den större gatan och förundrades över alla marinkillar som roade sig i stan denna kväll och innan jag gick tillbaka till vandrarhemmet åt jag en nudelsoppa på en kinesisk nudelrestaurang och kikade in i en liten nattöppen supermarket. Där hittade jag kaffe med mjölk på tub! Vad säger ni om det? Dessutom hittade jag Rologlass som jag tror att min svägerska skulle ha kastat sig över om hon varit där. När jag kom tillbaka till vandrarhemmet gick jag upp på rummet och hämtade min bok och gick sen ned till poolen och samlingplatsen och satte mig och läste. Efter en stund var det ett gäng killar som började prata med mig och de var jättetrevliga så sen umgicks vi tills det var dags att gå och lägga sig.


Inga kommentarer: