onsdag 20 april 2011

Att sova med framlingar

Ja, det kravs att man tanker lite tvartom nar man kommer ned hit till Australien. For det forsta ar det ju inte var har, det ar host. Sen blir det ju kallare och morkare ju langre soderut man kommer, det kanns valdigt konstigt. Folk kan sage nagot som till exempel, se till att du har varma klader med dig nu nar du ska aka soderut...
Natten till fredagen stannade vi i Tennant Creek och vid den tiden hade vi kort ungefar 15 timmar soderut och det var en valdig skillnad i temperatur. Vi var dessutom tvungna att kliva av bussen i 1,5 timme eftersom busschaufforen skulle leverera post till postterminalen och inte far ha nagra ombord pa bussen da. De gor en massa leveranser utefter vagen, bussgods, post och grejer till vagkrogarna. Vi fros och var trotta och slutligen fick vi aka vidare strax efter 3 pa natten.

Nagra timmar senare stannade vi for att ata frukost och dar hade de en stor orn. Jag tror att de tagit hand om en skadad orn och jag tror nagon sade att det var en "Split Tail Eagle". Den var i alla fall jattestor!
Nagon sjysst frukost fanns inte, allt var lika flottigt som pa de andra stallena och jag kopte slutligen en macka med agg och bacon och jag mar illa bara av tanken pa den nu nar jag skriver. Jag tvingade i mig halva och kastade resten...
Sen satt jag vaken tills vi hade runt 1,5 timme kvar och da somnade jag forstas.



Nar vi klev av bussen bestamde jag och den tyska tjejen T att ses om ungefar en timme vid en korsning mellan vara vandrarhem. Jag fick skjuts med en kvinna som tog en taxi till samma vandrarhem som jag och slapp betala, hon bara sa: Welcome to the country!
Klockan var inte mer an 9.40 och det var for tidigt for att fa checka in i "dorm"rummen, de man delar med flera personer sa jag fick lamna mina grejer i deras bagagerum och gick sen ut for att mota T. Jag vantade nagra minuter utanfor hennes vandrarhem istallet for vid korsningen eftersom jag var tidig och sen gick vi in mot stan, det tog bara runt 10 minuter.
Sen gick vi runt och tittade i affarer och jag kopte ett armband i fodelsedagspresent at mig sjalv, det ar gjort av krokodilskinn med krokodiltander pa. Jag kopte ocksa svala "safariklader" for att ha pa touren jag skulle pa nasta morgon. De var latta och verkade praktiska. Jag kunde inte lata bli att kopa en armlos skjorta ocksa eftersom fargen var sa fin, lavendelbla. Och sen prutade jag lite snyggt pa alltihopa genom att bara saga att jag nog skulle gora personlig konkurs och om hon kunde tanka sig att dra av lite extra pa de nedsatta kladerna sa skulle jag vara tacksam, sen pressade jag henne inte utan lat henne bestamma sjalv och kan ni tro, hon drog faktiskt av 50% istallet for 30% pa tva av plaggen!
Sen tog vi en kaffe och det var nog den varsta kaffe jag nagonsin druckit. Jag bad om en iskaffe med sojamjolk och de sa att de inte visste om den skulle bli bra men jag chansade. Det blev den inte! Den smakade bara acklig sojamjolk och inget kaffe alls och fast jag bad henne om extra kaffe i den sa smakade den fortfarande illa. Jag drack daremot upp nastan hela i alla fall, jag behovde ju mitt koffein.
Sen borjade vi bli hungriga och tittade lite i en supermarket efter mat och T hittade nat hon ville ha. De har de mest underliga saker i sina supermarkets, vad sager ni till exempel om en hel disk med fark hund och kattmat? Det sag ratt frascht ut faktiskt. Jag hittade inget men nar vi gick vidare sag jag nagra som at nudlar som sag valdigt bra ut och de berattade var de kopt dem. Pa vagen dit gick vi in pa ett apotek och jag kopte heavy duty myggspray eftersom var svenska "mygga" uppenbarligen inte biter pa de Australienska insekterna. Jag kopte ocksa handsprit, schampo, balsam och stodstrumpor for hemresan. Sen gic jag och kopte nudlarna och vi gick och satte oss pa ett torg for att ata. Men sa fort jag oppnade min matlada kom det stora feta flugor och svarmade omkring mig och sa fort jag stangde den sa forsvann de igen. T tog tid nar jag oppnade ladan och det tog 2 sekunder for flugorna att ta sig till den och da sag vi dem inte ens innan jag oppnade ladan... Sen borjade jag bli trott i armarna av allt barande och T ville ga vidare en stund sa vi gick at varsitt hall. Men pa vagen tillbaka gick jag forbi en diggeridoo-butik och dar hade de just en "work shop" sa jag satte mig ned med alla mina kassar och fick en diggeridoo att prova pa. Men jag hade missat inledningen och var tvungen att forsoka titta pa hur de andra gjorde. Dessutom var det ett sant jakla liv darinne att man inte ens kunde hora om man fick fram ratt ljud. Men attans vad haftigt de later! Jag ville sa garna ha en och kopa en till brorsan i fodelsedagspresent ocksa men de kostade runt 1500;- per styck och jag har inte mycket pengar kvar efter den har resan. Jag slet mig motvilligt darifran med motivationen att jag ju faktiskt inte vet hur man spelar pa dem.



Nar jag gick tillbaka mot vandrarhemmet var det varmt i solen men tidigare nar vi satt i skuggan sa fros vi ordentligt. Ja vi hade verkligen kommit soderut till kylan.


Nar jag kom tillbaka till vandrarhemmet kunde jag checka in och jag gick till rummet och stallde in mina grejer och sen satt jag ute i solen en stund och varmde mig och rokte. Det kom tva schweitziska tjejer och satte sig hos mig och aven om det tog oss ett tag att komma igang visade det sig att de var jattegulliga. De var bara 19 och 20 men lite mer mogna an de andra i den aldern som jag traffat under veckan och vi hade ratt kul. Nar de fick veta att det var min fodelsedag undrade de om jag ville att vi skulle ga och ta en drink men innan dess hade de sagt att de var jattetrotta och skulle ga och lagga sig tidigt sa jag tackade nej. Det blev en valdigt ensam fodelsedag faktiskt...
Sen borjade mina rumskompisar dyka upp lagom tills jag hade tagit en dusch och packat om mina vaskor och de visade sig vara riktigt trevliga allihopa, det var 2 killar och en tjej, alla yngre an jag forstas. De varnade att det kom in moss pa natten och att vi skulle tappa till glappet under dorren med ett lakan och det ar sa det gar till pa vandrarhemmen, kunskapen om grejer sprids muntligt. Det varnades ocksa om att ga ensam eller ens i grupp hem, man skulle ta taxi. Dessutom var tydligen denna lilla somniga stad en av de farligaste i varlden sa man skulle se till att lasa dorrar och fonster och inte ta emot drinkar av nagon och sa vidare. Nar vi hade pratat en stund lade jag mig pa sangen bara och hoppsan, jag somnade visst. Da var de extra tysta och sen gick tva av dem ut och jag och en av killarna blev kvar. Jag lade mig pa riktigt och somnade som en stock och sov hela natten forutom att jag kikade till lite for att se att det var ratt folk som kom in i rummet pa natten nar de andra kom tillbaka. Det ar forsta gangen jag delar rum med frammande manniskor och det var faktiskt inga problem alls, inte det minsta. Det verkar vara valdigt trevligt folk som aker runt sa dar.

Inga kommentarer: