fredag 9 december 2011

Du blir bara bättre och bättre Jakob!



På torsdagsmorgonen var himlen klarblå och solen kändes varm, ändå var det jättekallt i luften. Det tyckte i alla fall jag, alla andra klagar ju på att det inte blir tillräckligt kallt eller kommer någon snö i år, själv är jag utom mig av glädje över detta faktum!
Jag gillar inte snö och kan gilla det på julafton, mellandagarna och nyår, men sen vill jag ha bort det och så som det varit de senaste två åren med en massa snö och fruktansvärd kyla som går genom märg och ben, den tar nästan livet av mig och mina händer. Att vara tvungen att skotta precis varje dag efter jobbet i -20- -27 grader, det tycker jag är omänskligt! Denna morgon behövde jag ju inte skotta men det hade ju regnat dagen innan och nu hade dörrarna på bilen frusit fast och jag fick näst intill bryta mig in i den.
Efter jobbet åkte jag hem och gjorde mig i ordning och sen åkte jag mot Strand för att träffa Ju och se Magnus Ekelund och Jakob Hellman.
Trots köerna tog jag mig in i tid till Strand och var där strax före 18.30 då vi hade ett bord bokat. Jag hittade en parkeringsplats utefter vägen och var osäker på var Strand låg, men sen såg jag en ljusskylt gjord av julljus och gick ned för en trappa och så var jag på plats. Strax senare dök Ju upp och så gick vi in för att äta. Jag valde en löksoppa och såg fram emot en varm, klar soppa som skulle värma gott. Vad jag fick var en brunaktig sörja som smakade som en blandning av brunkål och sirap... Den var alldeles för söt för min smak men när jag nämnde det lite vänligt när hon frågade hur det smakat så drog hon av lite på notan. Jag hade ju trots allt ätit upp den, det var inte mycket hon drog av men det var en fin gest. När vi såg vad de vid bordet bredvid beställde önskade vi att vi valt den vegetariska risotton som vi funderat på att ta.
Strax före 19 gick vi in i konsertlokalen och där var det så pass kallt att vi behöll jackorna på och ändå frös lite grann. Vi hittade lediga platser i en bekväm soffa och där satt vi och lyssnade medan Magnus spelade. Han är bra och jag tänkte se om han finns på Spotify, det känns som om man behöver lyssna in sig på honom ordentligt under bättre ljudförutsättningar, det är svårt att höra vad han sjunger live.Sen var det dags för Jakob och då började folk ställa sig närmare scenen så då valde vi att göra det också, vi skulle inte ha sett något från vår soffa. Jakob var säker och bra och spelade många gamla godingar, några nya låtar och några Olle Adolphson låtar, han spelade till och med en Beatles-låt tror jag att det var. Magnus och han körde också Magnus låt "Utan er" som de gör så jäkla bra tillsammans, den har jag nu hört 3 gånger i år och jag gillade den jättemycket redan första gången och nu börjar den verkligen sätta sig. Det slog mig plötsligt att jag faktiskt sett Jakob live 5 gånger nu, det är det nog inte så många som har gjort? Jag såg honom första gången i Västerås folkpark med syrran, Ju och Pi sommaren 2004. Jag gissar att vi var de enda som kommit dit för att se honom, vi var utan tvekan de yngsta i publiken, kanske till och med de enda som inte var pensionerade... Det var första gången vi såg honom spela och trots att vi avgudar honom och hans musik hade vi faktiskt svårt att hålla oss för skratt, han ser lite speciell ut när han spelar. Men attans vad bra det var! Sen såg jag honom i Gävle på Forever Young i augusti förra året och i år har jag sett honom på Kulturhustaket, Skansen och nu på Strand.
I andra halvan av konserten sa Jakob att han skulle spela en låt som hans flickvän ville höra, hon var visserligen inte där, men ändå... Han konfererade med bandet en stund och sen vände han sig tillbaka till mikrofonen och informerade oss om att de inte var överrens om vilken det var. Jag vände mig mot Ju och sa torrt: -Vem var det som pratade med henne egentligen? Sen vände jag mig tillbaka mot scenen och såg Jakob som såg mig i ögonen och gjorde en uppskattande gest med handen. Jag blev lite paff och undrade om det stod någon bakom mig som han kände eller så, men när vi pratade om det efter konserten kom vi fram till att det nog varit tyst nog för att han ska ha hört min kommentar trots att den var sagd i samtalston, vi stod ju trots allt längst fram, bara 2-3 meter ifrån honom. Det var några riktigt häftiga upplevelser under konserten som till exempel när Jakob spelade "Vackert väder" så sjöng hela publiken med från första till sista ordet för full hals, det var nästan så att Jakob dränktes i kören från publiken!
Efter konserten var vi varmare eftersom vi stått och trängts med en massa annat folk och vissa som tycktes tro att de var på en punkkonsert eller nåt så som de hoppade runt och ramlade in i folk och armbågade dem.
Jag skjutsade Ju hem och hon var väldigt nöjd med sin tidiga födelsedagspresent och det var jag med. Sen åkte jag hem, tog en macka och gick och lade mig.

2 kommentarer:

JCMAS sa...

Åh, fina bilder du fick till där!!

JCMAS sa...

Och ja, det var Beatles och ja, Magnus finns på Spotify-sa ju det! ;)