måndag 3 oktober 2011

Kalaslördag

Trots att jag somnat sent på fredagskvällen vaknade jag vid 9.30 ungefär och då smsade jag till J som jag skulle höra av mig till när jag vaknade. Sen möttes vi upp vid konditoriet vid 10.20 och då var jag duschad och fräsch. jag visste att det skulle bli lite stressigt resten av dagen och det var lika bra att duscha innan jag åkte iväg. Dessutom hade jag haft en underlig natt då jag svettats och haft mig helt utan någon förklaring.
Jag valde en räkmacka till frukost och J som ätit frukost redan tog en biskvi. När vi snackat och fikat och jag nästan fått i mig alla räkor och nästan hela latten, så tog vi en promenad till tobaksbutiken för att se om de hade Ridsport. Enligt en blogg jag läst skulle den komma ut i butikerna på lördagen och även om jag fått se tidningen eftersom min kollega tagit med den på fredagen, så vill jag ju gärna ha ett exemplar själv när jag har bilder och reportage i den.


Det visade sig att de slutat sälja Ridsport där och det tycks som om det är ganska få butiker som gör det nu för tiden. Jag tror att de flesta som läser Ridsport prenumererar och det är nog svårt att få tidningarna sålda i butik. Vi gick vidare ned till stationens Pressbyrån och där hade de den inte heller. Jag vet ju inte om de inte har dem eller om de var slut, men det fanns i alla fall inga tidningar alls. Jag får fortsätta leta på måndag. Jag hittade en massa absurda löpsedlar till damtidningar däremot, vad gillar ni den här rubiken? Jag blri som sagt rätt arg när jag läser tidningar, vad är det för skräp de hittar på? För det verkar ju som om det mesta är helt påhittat. Jag tröstar mig med en enda sak och det är att de för en gångs skull inte kallar henne för "Madde". Jag tycker att det är fräckt att kalla någon man inte känner för ett smeknamn sådär, kanske särskilt nån från kungafamiljen.

Sen gick jag och J skiljda vägar och jag åkte hemåt och städade badrummet och diskade upp det sista sedan kvällen innan, sen sminkade jag mig och gjorde mig redo för barnlakas och kväll samtidigt och så åkte jag för att tanka. Först då började jag inse att jag nog inte skulle hinna åka hem emellan och jag ringde till pappa för att se om han kunde ta Turre. det tog ett atg innan jag fick tag i honom men jag kunde komma upp med Turre direkt. Sen åkte jag mot Bromma för att åka vidare ut mot Ekerö.
Jag glömmer hur långt ut Ekerö ligger, jag har bara varit där 3-4 gånger tror jag. Min kusin bor dessutom så långt ut man kan komma känns det som och jag som inte varit där tidigare undrade flera gånger om jag kört fel.

Kusinen S och faster B hade åkt före mig medan jag lämnade Turre och jag var helt säker på att de låg en bra bit före, men det visade sig att de låg en bra bit efter och när jag väl hittade fram tog det 30 minuter eller nåt innan S och B dök upp.
Det låter säkert väldigt underligt men jag träffade nu min kusin M's mamma för första gången, det är ju rätt konstigt att inte ha tärffat kusinens mamma men min farbror och hon skiljde sig innan jag föddes och jag har ju bara träffat kusinen när hon varit hos sin pappa.
Nu fick jag i alla fall chansen att träffa kusin M, hennes mamma och dottern T som fyllde år. Jag har bara träffat kusinernas döttrar när de var bebisar och nu är de 5 år gamla båda två. Min farbror med sambo var också där och förstås kusinens sambo och hans föräldrar. Dessutom kom hans äldre söner senare och visade sog vara väldigt trevliga. Vi bjöds på kaffe och hembakad tårta och trots att det var den 1:a oktober så var det varmt nog att sitta ute i bara skjorta. När vi satt där och fikade kom gässen flygande över oss, på väg söderut. Det görmig vemodig. Inte för att jag älskar gäss på nåt sätt, de är mest aggressiva och skiter en massa på stränderna. Nej, det är för att nu blir det faktiskt vinter trots att jag la in veto mot det i år...
Vid 18 började vi alla troppa av och jag fick killarna med mig som sällskap, de skulle släppas av vid Alvik. Jag och den älsta killen som är 17 kom väldigt bra överrens och snackade hela vägen. Han var väldigt social och intelligent. Attans vad mycket fortare det gick hem när jag hade sällskap. Prick 19.15 stannade jag utanför centralen för att hämta upp kompisen M. Jag hade skickat ett sms när jag åkte från kusinen och skrivit att jag skulle komma 19.15. På vägen dit hade jag en del besvär med att hitta enklaste vägen att komma till centralen uppe vid World Trade center.

Sen åkte vi till Tudor och åt där. Jag valde ½ kyckling med pommes, sallad och sås. Det hade räckt till en person till för jag åt kycklingbröstet och några pommes, resten blev kvar, men jag orkade inte ta med mig doggy bag den här gången.

Vi satt där och pratade om allt möjligt tills de stängde och då bestämde vi oss för att åka hem.

På vägen stannade vi och hämtade Turre och pratade 5 minuter med mamma och pappa och farbrod med sambo som nu var där. Sen åkte vi hem och gjorde oss klara för natten och tittade i mina fotoböcker och mitt album. Jag åt lite edamamebönor och det har jag saknat under mitt "köpstopp" kan jag lova. Sen kom vi i säng vid 2, men det tog ett tag för mig att somnade faktiskt.

Inga kommentarer: