måndag 17 oktober 2011

Jag bjuder så lagar du, okey?

På lördagen tog jag sovmorgon och gick upp runt 22, sen åt jag frukost i lugn och ro och packade bilen med tomflaskor och PC-högtalarna som jag gett dödsstöten strax innan medan jag dammsög. De åkte helt enkelt i backen en gång för mycket och nu var de döda. Tanken var att jag skulle kasta detta på Sörabs sopstation men den hade hunnit stända en halvtimme tidigare. Att jag aldrig lyckas lära mig öppettiderna utantill?
Sen åkte jag till Barkarby där jag först gick in på Elgiganten, där plockade jag på mig hörlurar, våg med stjärnmönster, batterier, PC-högtalare och en ålla det vill säga en frukt- och svamptork. Tanken var ju att det skulle plockas en massa svamp på söndagen och nu jäklar skulle inget gå till spillo. Jag fick vänta en stund på hjälp eftersom det inte fanns några ållor på hyllan och det visade sig att demoexet var den sista och jag fick köpa den för 495:- istället för 595:-, ingen större skillnad men något i alla fall. Sen åkte jag vidare till IKEA där jag köpte en liten stekpanna, glasburkar till kaffe och svamp, en lergryta och lite annat smått och gott. Jag lyckades däremot inte hitta skohornet jag var där för att köpa...
Sen åkte jag äntligen hemåt och på vägen stannade jag på Ica eftersom jag och Ju hade bestämt att vi skulle grillar korv på söndagens svampexpedition.
Medan jag var där fick jag ett sms av Quiz-L att hon var på väg och trots att jag stressade fick hon vänta på verandan ett tag. Men vi hade ju inte bestämt någon tid, bara att vi skulle ses på eftermiddagen eftersom jag skulle bjuda på middag. Men när jag väl kom hem var jag så uppe i varv att jag istället för att laga mat började fylla mina nya burkar med svamp, kaffe och socker och sen fixa och dona med det andra jag handlat. Då tog L saken i egna händer och började laga maten. Medan hon höll på kom jag på att jag ju tänkt att vi skulle äta sikromsmacka före maten. Jag är lite snål med mina delikatesser men L får gärna smaka eftersom hon uppskattar dem ordentligt. Vi åt alltså rommacka först och hon fick äta upp 1/3 av min eftersom jag inte fick plats med hela stora mackan. Sen fick vi ta en ätpaus och började titta på 90-tals versionen av De tre musketörerna eftersom hon aldrig sett den tidigare. Sen fixade L klart middagen och så åt vi kokt, hemodlad potatis, utskuren biff och en ruskigt god trattkantarellsås. L hade aldrig gjort sån sås tidigare men jäklar vad den blev god!


Senare på kvällen när L blev sötsugen tvingade jag henne att ta en smoothie istället för godis, men hon tog godis också. Hon gillar inte smoothies men tyckte att den var helt okey.
När vi tittat klart på filmen som trots att den bara var 1½ timme lång tog oss minst 3 timmar att se, så visade vi varandra videos och musik på youtube.

Sen skulle ju L tävla nästa dag och jag skulle upp tidigt för att plocka svamp så vi gjorde en relativt tidig kväll och innan jag gick och lade mig packade jag ihop kamera och ryggsäck med kniv, kaffemugg, mjölkflaska, tändstickor, kaffe och sånt.

Inga kommentarer: