måndag 17 oktober 2011

Om jag hittar mer svamp börjar jag gråta!

På söndagen gick jag upp 8.45 vilket är grymt tidigt för mig på en helgdag, sen packade jag korven, brödet och ketchupen i ryggsäcken och tog korgen på armen och så åkte jag och Turre och hämtade systerdottern L. Jag var helt övertygad om att hon inte skulle ha ätit frukost och planen var att köpa ett par toast på McDonalds innan vi åkte vidare, men kan ni tro, hon hade gått upp i god tid och faktiskt ätit en ordentlig frukost för en gångs skull.
Vi åkte och köpte toast till mig i alla fall och sen åkte vi för att hämta Ju och sönderna i Hägersten. Vi hade bestämt att vi skulle ta min bil trots att den var mindre för att det var lättast med Turre och så, vi visste att det skulle bli trångt men det skulle nog ordna sig.
Det var hög stämning i bilen på väg till torpet och något gnäll över trängseln var det inte. Någon timme efter att vi åkt från Hägersten så var vi framme i skogarna utanför Flen och strax senare var vi på väg ut i skogen. Det tog inte alls lång tid innan vi hittade de första svamparna och en timme senare var alla korgarna rågade så pass att det började ramla ut svamp när vi gick och vi bestämde oss för att ordna nya korgar eller nåt och komma tillbaka senare.

Det var vackert väder och glatt humör och det är så trevligt att vara med det här gänget i skogen, alla är helt förundrade över allt det vackra man råkar på, läskiga, turkosa svampar, spindelnät och allt annat fint och alla tar hellre en omväg runt de okända svamparna än att trampa ned dem. Det är härligt att vara i skogen med folk som har respekt för naturen!
Turre skötte sig ändå bättre än vanligt eftersom han ju inte blev uttråkad någon gång, han hade ju fullt jobb att hålla reda på alla. Om vi undrade var L och A var så behövde vi bara titta på Turre, hans nos pekade alltid ditåt där de var.
A fotade också svampar han hittade i skogen och kollade upp några på internet när han blev extra intresserad.

När vi kom tillbaka till torpet letade vi upp hinkar och grejer att plcoka i och jag stoppade en Icakasse i fickan för säkerhets skull. Man ska ju inte plocka svamp i platsbehållare men vad gör man när man har slut på korgar? Vi åkte iväg en bit och fick tråckla oss förbi några jägare som hade parkerat mitt i vägen och stod där med hundar och allt utan att vilja flytta sig, de hade tänt en brasa nästan mitt i vägen också och jag och L tittade på den bedrövliga brasan gjord på medtagen ved och fick ett föraktfullt flin i ansiktet. De berättade i alla fall var de skulle hålla till och vi åkte vidare en bit till och gick sedan upp i skogen igen. Ju's brorsa hade hittat en jäkla massa gula kantareller där tidigare, men nu var de slut och trattisarna var söndertorkade där i sluttningen så vi åkte vidare och letade efter en glänta att grilla i. När vi väl hittade en som inte låg i skugga hade vi precis burit ut alla saker dit och ungarna hade börjat samla ved och allt, då kommer Ju på att vi glömt ta med vatten till kaffet... Det var bara att bära tillbaka allt och efter att ha hämtat vatten i Magsjön och sen letat en stund till efter en ny glänta, så bestämde vi oss för att grilla på torpets parkering istället. Det var ingen risk att det skulle börja brinna någonstans, det var relativt lä där och parkeringen låg helt i sol.
Det tog oss bara några minuter att tända brasan, jag fixade själva grunden med hjälp av Ju som fixade lite vindskydd så att mina tändstickor inte bara blåstes ut. L visade killarna vad för typ av kvistar och ved vi behövde. Det var snart en fin varm brasa där och vi grillade korv, sojakorv och A grillade lite taggsvamp som han hittat. Sen kokade vi vatten till kaffe och tog en fika. Lagom tills vi var klara med vår fika så var elden så gott som utbrunnen och vi spred ut den ordentligt och sen hällde vi vatten på de få resterande kolbitarna. Det kändes så nostalgiskt att grilla så där ute, jag har inte gjort det sedan systerbarnen var små och vi var i Jämtland på vintern ett år.

Sen ställde jag åter upp mina svampsoldater, den här gången iförda sina hinkmössor och sen marcherade vi upp till skogen där vi slutat och fortsatte plocka. Till slut var vi förundrade, så mycket svamp hade då ingen av oss sett tidigare och efter två timmars idelt plcokade satte sig Ju och L i mossan, helt gråtfärdiga av trötthet och ville bara hem, men det var ju en massa svamp kvar... Slutligen var alla hinkar rågade igen och L hade börjat plocka i kassen, sen tog vi sikte på vägen som var c:a 25 meter bort och lovade varandra att inte titta ned och så "sprang" vi ut ur skogen. Sen kunde vi inte sluta skaka på huvudena och säga, "Fan vad sjukt", "Det här är ju fan inte sant" och såna intelligenta anmärkningar. När vi kom tillbaka till torpet försökte vi läsa frågan: "-Hur får man hem 5 personer, 1 hund och 100 liter svamp i en Ford Focus Halvkombi? Lösningen visade sig vara IKEA-kasse. Vi hällde nästan all Ju och grabbarnas svamp i en Ikea-kasse och då var den full med c:a 5 centimeter till kanten, vet ni hur jävla stora de där kassarna är? Sen hade de bara en ganska liten korg utöver det. Själv hade jag min stora korg, en murarhink och en halvfull skurhink, L hade en Icakasse med runt 12 liter i...


L och An fick sätta sig i bilen medan lillebror placerade Ikeakassen över deras ben, sen satte han sig i baksätet med dem och jag ställde min stora korg i hans knä. Bak med Turre stod skurhinken och den lilla korgen och Ju hade murarhinken vid fötterna.


Vi kom hem till Stockholm lagom tills det började bli mörkt och efter att ha lämnat av Ju och barnen åkte jag och L hemåt. Jag var hemma vid strax efter 19 och var tvungen att äta så jag åt edamame och sen rensade jag svamp medan jag tittade på Robocop med Turre i djup sömn bredvid mig i soffan.




Sen invigde jag den nya svamptorken med en omgång av svampen jag rensat, men det får inte plats mycket i taget i den där, eller är det jag som har en jävla massa svamp?

1 kommentar:

JCMAS sa...

En underbar dag! Men jag har värk i ryggen nu efter 4 dagars rensande av svamp ....
Fina bilder som alltid!