söndag 23 mars 2014

Vi tycker inte om mammas köttbullar, det gör inte hon heller

5/1 På söndagen tog jag mig faktiskt tid att laga mat. Jag har lärt mig att göra riktigt god potatisgratäng av min mamma. Hon brukar ofta säga att vi aldrig kan skryta om "mammas köttbullar" för att hon inte är bra på att göra köttbullar. För mig spelar det ingen roll alls, jag gillar ändå inte köttbullar...
Men min mammas potatisgratäng är den bästa!
Helt ärligt så har hon de senaste åren fuskat med gräddningen så potatisen har inte varit tillräckligt färdigkokt, men sättet hon gör den på och det faktum att hon använder fast potatis, det är det som är så gott!
Jag hade slängt en massa kycklingklubbor i crock potten med kryddor och lite rödvin och nu var de så möra att köttet så gott som ramlade av benen.
Se gjorde jag 4 portioner potatisgratäng för att det skulle vara enkelt att spara och frysa det som blev över lade jag det i portionsformar. Dessutom kunde jag nu tömma skafferiet och kylen på lite grejer.
Det blev så gott som jag hade hoppats, men kycklingen var mest för syns skull, den hade jag kunnat vara utan...

Inga kommentarer: