lördag 15 mars 2014

Man kan köpa trygghet för pengar

16/12 På måndagen kom Securitas, eller Verisure som de heter nu, för att installera fler magnetkontakter på mina fönster och dörrar.
Det kom som en räddning för mig, jag har haft svårt att slappna av sedan incidenten i gästrummet som jag ju inte ens vet om den ägde rum på riktigt...
Turre accepterade killen rätt fort som han ju egentligen gör även om han tycker att det är svårt första minuten. Sen tog det honom drygt en timme att montera, koppla in och testa alla de nya givarna. Nu finns de på alla fönster och dörrar i hela huset. Han var osäker på om det var en god idé att sätta en i badrummet, men fönstret är stort nog att komma in igenom och annars kommer jag bara att noja om det istället för gästrummet. Det som är frågan är om fukt från duschen kommer att störa eller förstöra givaren. Jag tror inte det, mitt badrum är så pass torrt att alla blommor jag ställer in där dör inom några veckor, jag behöver bara glömma att vattna dem i nån vecka så är det kört.
Eftersom jag mycket riktigt väntade mig att han skulle behöva ha dörrar och fönster öppna ett tag så hade jag bestämt mig för att vänta med att elda tills efter att han var klar med jobbet.
Han hjälpte mig att slänga ut en blomma som är på sista versen och inte ser så kul ut, han bar den ut till trappen där tanken är att den kan få sista dödsstöten för att jag ska kunna kasta den. Av någon anledning kan jag inte kasta en levande blomma, men att döda den är lättare...
De nya detaljerna till larmet kostade mig 5500:- inklusive arbetet, men det är det helt klart värt för att känna sig tryggare, välinvesterade pengar.
När kille hade gått så satte jag igång att elda och värma upp huset och både jag och Turre kände det som om vi faktiskt hade gjort något under dagen trots att vi bara tittat på larmkillen när ha jobbade och vi hade inte energi kvar att göra mycket mer än att titta på DVD i soffan resten av dagen och kvällen.

Inga kommentarer: