torsdag 25 april 2013

Äta myror (syrsor)?































4/3 På måndagen gick vi upp vid 10 och mötte upp med K och C, sen åkte vi ned till byn för att äta frukost.
K beställde nån sallad som tydligen var häftigt het men god och trots att det var rätt mulet och svalt så svettades hon ymnigt.
Nedanför oss på stranden lekte några munkar, det var en kul syn och vi roade oss med att iaktta dem och smygfota.

Eftersom det inte direkt kändes som något strandväder så bestämde vi oss för att åka till Klaeng istället, så efter att ha tankat moppen lite så åkte vi de 15 kilometrarna dit.
Vi drev omkring och bara tittade fortfarande helt omedvetna om att vi bara skummade staden i utkanten.
Vi hittade en hel del intressanta saker, som till exempel en tvättomat, ett tempel och intressanta ellösningar.

Vi hittade en matmarknad och K är lika intresserad av mat och marknader som jag så vi gick och tittade på allt och önskade att vi hade lika fina råvaror hemma i våra länder.
Fisken var så färsk att den fortfarande levde och skuttade runt på borden.
De flådda grodorna var en lite läskig syn för på bnåt underligt sätt så påminde de om bebisar och såna vill man ju inte gärna se flådda...
Vi hittade också skruvade bönor och två konstiga typer av musslor, en typ som hade nåt som såg ut som maskar som petade ut ur dem och en typ som lipade åt oss.
När vi gick förbi ett gatustånd där de sålde syrsor, gräshoppor och maggots så röd vi, fnissade lite och frågade om vi fick fotografera och sen gick vi vidare.
När vi gått runt hörnet så sa jag till K att om hon provade att äta dem så skulle jag betala, till min förvåning så sa hon ja!
Vi gick tillbaka men J stannade kvar, det där var nåt hon inte ville se sa hon...
Vi beställde syrsor och de tog en skopa, friterade och kryddade dem och lade dem i ett bananblad och gav dem till oss. De kostade 5 baht tror jag, det motsvarar 1:-.
K satte snabbt i sig en utan att tveka och vi hann inte ens med att fota eller filma, så hon satte i sig två till utan knussel. Det är nåt med K, hon påverkar mig utan att anstränga sig eller pressa, hon gör det genom att bara vara sig själv. Så av någpn anledning hade jag plötsligt bestämt mig för att prova jag med...
Jag brukar tänka såhär när jag ska göra nåt obehagligt eller läskigt: Om 5 minuter är det bara ett kul minne, hur farligt kan det vara?
Så med hjärtklappning och en viss rädsla för att spy rätt ut så stoppade jag en i munnen och tuggade!
Den var varken krispig eller mjuk som folk brukar säga att de är, det var mer en konsistens av en stekt svamp eller nåt sånt, mjuk men med tuggmotstånd.
Dessvärre smakade det som en halvrutten svamp också så när vi testat drack vi en hel del vatten för att skölja ur munnen. Men nu har jag gjort det och det är jag glad för!

När vi åkte tillbaka mot Mae Phim stannade vi på en annan marknad utefter vägen och där handlade vi lte frukt och jag köpte miniägg.
De lagade mat överallt och vi bemöttes med nyfikenhet och värme och ingen blev upprörd över att vi fotade allt spännande vi såg och J blev bjuden på en helt nyfriterad, färsk munk av en man som stod och bakade dem.
Senare på kvällen möttes vi upp på Buffalo Bill's för att ta en drink.
K och C bestämde sig för att testa alla shots på menyn, 9 stycken och efter en del grimaserande var de ganska nöjda och vimsiga och gick upp för att dansa när de blev bra musik.
Killen som underhåller på scenen där är verkligen väldigt bra, han spelar all möjlig bra musik, både ny och gammal och kan låta som nästan vilken artist som helst, till och med kvinnliga.

Inga kommentarer: