söndag 8 mars 2015

Man undrar vad de tror att deras jobb går ut på?

1/2 När jag kom hem från Thailand var jag så glad att se att det inte fanns någon snö och att det inte heller var särskilt kallt, det var en stor lättnad.
Men det höll bara i någon vecka och sen snöade det från och till. Av någon anledning så vägrar de som plogar min gata att ploga hela gatan nedanför min tomt. Så länge det inte är så mycket snö så spelar det ju ingen större roll, men nu när det kommit lite i taget, smält lite, blivit till knögglig is och sen snöat lite till, då blir det jobbigt. Mina gäster vet inte var de ska parkera eftersom parkeringen nedanför min tomt inte är plogad och om de ställer sig på vägen så kommer inte grannarna förbi eftersom de bara plogat en smal väg i mitten. Där slänten slutar, där börjar vägen och om ni tittar noga på bilden så ser man att de plogar mindre och mindre av vägen för varje gång. Om jag vill ha snöfritt vid min uppfart behöver jag skotta minst 3x3 meter på gatan också och det är ju inte meningen att jag ska behöva skotta på gatan. Vägkanten går alltså i linje med bakkanten av soptunnorna... De första åren jag bodde där så såg det inte ut så, han som plogade då gjorde inte bara det minsta han behövde, han gjorde ett bra jobb och brydde sig om kvalitén på det jobbet han gjorde och kom ihåg att han plogar för att man ska kunna ta sig hem trots snön. De som plogar nu gör dessutom vallar som vi som bor där måste skotta bort för att kunna komma förbi. En gång var in granne tvungen att skotta bort runt 10 m3 tung snö för att ta bort en vall som plogaren lagt mitt för deras uppfart. Jag hörde när han väldigt trevligt frågade plogaren om han kunde flytta vallen så att han skulle slippa göra det för hand, men han fick ett utbrott och skrek och svor och vägrade rätt till sitt fel. Det syns också rätt tydligt vilka hus som är bebodda i vår lilla vändplan och det är de uppfarterna de skiter i medan huset som är obebott har helt fri uppfart. Jag skickade bilderna med kommentarer till kommunen och fick svar att de skickat vidare till företaget som har hand om plogandet i kommunen, men nästa gång det snöade blev det ingen skillnad och ingen kom och rättade till det.

Inga kommentarer: