söndag 15 mars 2015

Hur undviker man att dumpa skiten?

6/2 På fredagen var det åter dags för städning i akvariet. Det är mer jobb än man tror med fiskar, men det tar inte särskilt lång tid och mycket kraft. Men man ska trots allt byta ungefär en tredjedel av vattnet en gång i veckan. Man har en slang med en liten tratt i ena änden och en liten handpump i andra änden. Man sätter ned tratten i akvariet och pumpar tills det rinner ur vatten och sen använder man helt enkelt tratten som en dammsugare och gör rent botten och en bit ned i gruset. Det blir verkligen en jätteskillnad trots att det bara är en veckan mellan gångerna. Vattnet blir liksom gulaktigt när det är dags för städning och efteråt när partiklarna kommit till ro så är vattnet mycket klarare och fräschare. Fiskarna är inte ett dugg rädda, de är till och med lite väl nyfikna, det är svårt att undvika dem med sugen. Fast det skulle inte gå jätteilla om man råkade få med dem, det finns ett litet nät i den för sånt. Där lägger sig också större skräp, som till exempel blad och sånt. Än har jag inte kommit på riktigt hur jag ska göra för att ta upp sugen utan att det blir baksug, då tömmer den nämligen ut alla dessa saker i vattnet igen och det är svårt att få tag i dem med sugen när de flyter omkring fritt. Jag vet inte om det är normalt eller inte, men jag upplever min guppys som väldigt stressade. De håller på och uppvaktar varandra precis hela tiden och de är aldrig långt ifrån varandra utan alla fem är på samma ställe och simmar runt varandra och viftar på fenorna och gör sig till. Det ser väldigt jobbigt ut att vara guppy, i alla fall i mitt akvarium. Judas verkar ha vant sig vid fiskarna och är inte lika intresserad längre och Turres svartsjuka verkar också bli bättre. Han gillar inte att jag fixar med fiskarna och har min  uppmärksamhet på något annat levande.

Inga kommentarer: