lördag 20 februari 2010

Edamame-lycka




I de flesta länder kan man köpa edamame på sushi-restauranger, men jag har aldrig hittat en "svensk" sushi-restaurang som har det.
Jag har läst att det finns på asiatiska butiker, men den närmaste jag känner till ligger i Stockholm och då blir det ju ett helt företag att fixa.
Men igår hade jag ärende söder om stan och mötte efteråt upp en vän på Maxi Ica i Tumba och fick för mig att fråga efter edamame. Jag hittade frysvaruexperten och frågade honom. Jag blev så lycklig när han sa att de hade det att han hade svårt att hålla sig allvarlig, fast han kunde inte låta bli att le stort i alla fall.
Ica har nu ett eget varumärke som heter Ica Selection och i den serien finns det edamame.
Det enda man behöver göra är att koka upp bönorna med lite salt och sedan sila av vattnet. Man strör sen flingsalt över bönorna och äter sojabönorna som ligger i skidorna, man äter inte själva skidorna.
Det är ett gott och nyttigt snacks och jag älskar dem.

Inga kommentarer: