tisdag 6 april 2010

Nya vanner och livsforaktande balansakter

Det klarnade upp framat eftermiddagen sa Sundownern blev av. Vi tittade lite efter djur och vi som satt i den ena jeepen fick aka flodvagen trots att det ansags lite riskabelt eftersom det regnat sa. Det gjorde vi alltsa pa var begaran. Lite laskigt forstas, men ocksa valdigt kul. Var Ranger Okker var en kul, ung kille och korde oss ut pa vagar och flodfaror vi aldrig trodde att man kunde kora en stor jeep pa. Vi hittade mest lite smadjur, men rakade ocksa pa tre giraffer. Sen akte vi till en utsiktspunkt och drack lite vin och tittade pa solnedgangen. det var mycket vackert och strax bredvid bara runt 10 meter bort stod en hel flock gnuer och vantade pa att vi skulle lamna deras sovplats sa att de kunde fa lite vila.
I morse vaknade vi aterigen till smattret av regn och tappade sugen lite. Det ar tungt nog anda att ga upp 5 pa morgonen pa semestern. Vi packade vara kameror och lite extra klader och gick for att ata frukost. Strax senare akte vi ivag i en liten buss dar vi alla tolv plus chauffor och oversattare fick plats. Jag tappade modet annu lite till nar det var kvalmigt i bussen, imma pa fonstrena och jag satt langt bak sa att jag inte sag nat. Jag fick kraftig aksjuka som inte gick over ens nar vi stannade for kisspaus nagon timme senare. Men jag tog mod till mig och fragade om jag fick byta plats med en av mina nya vanner som satt langst fram i bussen. Nja sa hon, jag blir ocksa aksjuk, men du kan ta min svagerskas plats. Joda, hon hade inget emot att flytta och allt blev sa mycket battre.

Sen satt vi glatt och pladdrade resten av resan som var totalt 12 timmar lang. Vi hann se den gamla gruvstaden Pilgrims Rest som stammar fran Sydafrikas guldrush. Vi blev rundvisade av en trevlig guide som berattade en massa spannande och intressanta historier om bade bygden och Sydafrika. Efter den lilla byn akte vi och sag Lisboa Falls ett valdigt hogt och haftigt vattenfall. Sen akte vi till Potholes som ar ett gang jattegrytor i en ravin. Det var valdigt vackert och stenformationerna var intressanta. Nar vi gatt en ratt lang promenad i uppforsbacka for att ta oss tillbaka fran grytorna sa vantade lunchen uppdukad vid parkbord tackta med dukar.

Det serverades buffe' och rose'vin och vi hade en trevlig timme dar i skuggan av traden. Vi har verkligen blivit en stark grupp redan pa sa fa dagar och da umgas vi anda inte sa mycket. Vi har gemensamma maltider och vissa av oss aker en del bilturer tillsammans.
Slutligen stannade vi vid den tredje storsta ravinen i varlden, men jag kan inte minnas vad den heter, bara att det borjar med B. Dar gick de flesta utanfor avsparrningen som sa att man inte fick ga langre och en av killarna stod valdigt nara kanten, men det sag laskigare ut an vad det var, han hade en del tillgodo. Men bilden jag tagit ar bra och hans fru vagrade ens titta.

Nu ar vi antligen tillbaka pa lodgen och jag ska sticka ivag och ta en dusch, jag ar varm och klibbig. Dessutom har jag faktiskt fatt lite solbranna idag trots allt regn.

Om drygt en timme ska vi ha grillmiddag i uteplatsen de kallar Boma. Det blir trevligt!

1 kommentar:

JCMAS sa...

Härliga bilder! Fantastiska äventyr :)