onsdag 14 april 2010

Krüger National Park och väsentligheten att dricka måttligt


På torsdagen blev vi väckta redan vid 4.30 på morgonen och frågan är om de alls hade lyckats få upp oss ur sängen om det inte varit just Krüger-parken som lockade på programmet.
Vi drog på oss lite kläder, packade våra kameror och satte hatten på huvudet sen var det bara att möta upp de andra för att packa vår lilla frukost.
Vi fick en varsin mini-kylväska och tillgång till bröd och pålägg och ombads bre våra egna mackor. När vi senare kollade igenom kylväskan visade det sig att de packat yoghurt, kokt ägg, juice och en chokladbit i varje väska också. De är verkligen bra på det de gör på Nyati.

Vi halvslumrade i jeepen på väg till parken, men det är svårt att sova i en jeep som hoppar fram när man inte ens har något ryggstöd att luta huvudet mot. Från själva lodgen ut till den asfalterade vägen är det hela 11 kilometer. På en sån typ av grus/sand/jordväg som finns där tar det alltid minst 30 minuter bara att komma ut på vägen. Nu flera dagar efter att jag kommit hem känns fortfarande baken helt mosad och jag kan inte sitta för länge.

Vi stannade för en kisspaus och lite souvenirshopping precis i entrén till parken och jag hittade till min stora lycka Red Bull som jag glatt drack upp i ett svep eftersom jag var både törstig och dödligt trött. Redan en halvtimme senare insåg jag att jag inte skulle klara av att hålla mig mycket mer än en halvtimme till, särskilt i en hoppig jeep. När vi efter ungefär en halvtimme stannade för en bensträckare så frågade jag om när nästa stopp skulle bli. Efter att ha blivit informerad om att det skulle ta 2,5-3,5 timme till nästa stopp insåg jag att jag var tvungen att söka upp en buske. Kan lova att jag var lite nervös och kikade över axeln medan jag hukade bakom ett buskträd. Det vore ju typiskt att plötsligt få syn på rovdjuren vi förgäves letat efter just då man har dragit ned brallorna till anklarna. Men jag klarade mig helskinnad och mycket lättad tillbaka till bilen och sen for vi iväg genom den enorma parken. Tydligen ska det få plats 1½ Danmark i Krügerparken, men vi är inte helt överrens inom gruppen, för någon annan hade sagt att Krügerparken får plats 1½ gånger i Danmark. Så vi vet inte riktigt hur det ligger till.

Dagen blev lång och vi satt väldigt många timmar i bilen, men vi såg en hel del djur även om vi bara såg lejon på mycket långt avstånd och inte såg några leoparder, geparder eller ens hyenor. Vi såg visserligen färska leopardspår, men letade förgäves efter katten.




Sin vana trogen dukade personalen upp en fin buffé, komplett med vita dukar och allt. Redan då vi precis kom dit hittade Okker en grön orm som såg väldigt giftig ut i ett av träden ovanför bordet. Men han är väldigt förtjust i ormar och visste att den var ofarligt så han tog ned den och alla fick chans att känna på den.




Sen slösades det ordentligt på vinet och vi hade väldigt trevligt, lunchen avslutades med avdukning och prickkastning av skräpet i soptunnan.

Eftermiddagen blev lite lång och jag kom på mig själv med att somna medan jag spanade efter djur och det var det flera som gjorde. Vi såg två Zebror leka brottning och två Impala slåss. Zebror hade de aldrig sett så många sa rangerna och Impala brukar de kalla för Nofi's (Not an other fluffy (fucking?) impala) för dem vimlar det av. Vi såg en del bufflar också, men inte så många. Nu har vi sett fyra av de Big Five i vilt tillstånd.

Vi såg också gamar festa på ett kadaver som visade sig vara en baby-elefant.

Inga kommentarer: