måndag 19 april 2010

Det som göms i snö kommer upp i tö

Tänk vad mycket planer man kan ha och vad lite energi man kan ha till att förverkliga dem.
Jag gick ett varv i trädgården efter jobbet och insåg att vintern hade tagit rätt hårt på min trädgård. Men till min glädje såg jag också att lökarna jag satte lite försent i höstas har börjat komma upp så pass att man till och med ser vad som är vad i vissa fall.
Men det tycks som om ännu någon häckplanta har kilat vidare och i rabatten vid trappen har man tagit ned skylten. Ja, alltså välkommen-skylten jag har där har gått sönder.
Jag sopade stengången och insåg att det gjorde en hel del för helhetsintrycket,det såg mycket mer städat ut.
Belysningen som jag hade haft i en buske under vintern hade jag ingen möjlighet att ta ned innan jag åkte till London, för sladden låg under en stor snöhög. Men nu är precis all snö borta och jag kunde ta ned lampnätet.
Dessutom har det dykt upp en massa högar överallt eftersom min hund har använt trädgården som toalett i vintras eftersom både han och jag är så oerhört frusna. En del har jag plockat upp med påse, men det är en hel del kvar att ta hand om.
Jag rensade ut löv och skräp från rabatterna och klippte bort gamla stänglar på perenner som är på väg upp.
Sen har jag en massa saker jag vill eller behöver göra och en del känns tungt.

*Jag borde bygga ett nytt förråd i år, det är alldeles för jobbigt med det lilla förråd jag har. Trots att jag städar det minst två gånger om året, så hittar jag ändå aldrig nåt jag letar efter. Eller så får jag tömma halva förrådet för att få ut det genom dörren.
Det jobbiga är väl att jag måste tömma ut allt, riva det gamla och sätta upp det nya. Sen först kan jag fixa i det nya. Jag måste nämligen sätta det precis där det gamla står. Allt detta innebär att jag måste förvara alla saker på något sätt. Troligtvis lägger jag allt på verandan med pressening över och hoppas att ingen tror att det är nåt värdefullt där.

*Jag måste olja badtunnan om jag inte vill att den blir så gott som svart. Den har redan mörknat en del trots att jag oljade den direkt när jag fick den.

*Utemöblerna jag köpte förra sommaren har stått skyddade för väder och vind, men de har ändå spruckit i träet och lossnat från metallfästen och sånt. Riktigt taskig kvalité, det vet jag ju eftersom jag var tvungen att gå tillbaka med en av stolarna redan efter någon vecka. Alltså måste jag gå tillbaka och bråka med dem och de är fruktansvärt svåra att ha att göra med. När uteungnen jag köpte gick sönder innan jag fått den till bilen så väntade jag på en ny i 7 månader, sen begärde jag pengarna tillbaka.

*Jag vill måla fasaden, men det får nog bli om nåt år eller två. Man kan ju inte ta alla utlägg samtidigt och om några månader ska nästa post på lägenheten betalas också.

*Jag måste skaffa en fläkt till krypgrunden enligt Anticimex. Enligt dem är det bara en tidsfråga innan det blir fuktskador underifrån i golvet om jag inte ser till att det blir undertryck i grunden så att luften rör sig åt andra hållet.

*Jag borde antingen få vardagsrumsgolvet slipat och lackat, eller eventuellt lägga parkett över det eftersom jag misstänker att min krassliga jycke visst blivit dålig av kvalster som samlats i springorna i golvet. Veterinären sa att han var allergisk mot förrådskvalster enligt blodprovet, men att det inte var det som var hans problem eftersom det är ovanligt att man har det inomhus. Men mitt hus är ju gammalt och säkert lite fuktigare och kallare än många andra hus. Så varför skulle de inte kunna trivas där?

*Sen vill jag förstås byta kök, men det får vänta tills jag har pengar jag vill lägga ut på det.

*Jag vill också gräva upp under mina odlingslådor och lägga markduk och sand och sedan ställa dit lådorna och lägga grus runt. Det skulle bli snyggt tror jag och lättskött också. Känns som ett tungt jobb, jag ska nog kolla med D när han kommer tillbaka från Irland vad han vill ha för att göra det åt mig.

Inga kommentarer: