söndag 15 februari 2015

Det må vara dyrt, men det är också idiotsäkert

20/1 Mitt sug efter lätt och fräsch mat fortsatte på tisdagen och jag kan helt enkelt inte få nog av sashimi. Det enda jag gör är att köpa salmalax, skära den i bitar och äta den med japansk soja och Wasabi.
Råvaran är så bra att et är det enda som krävs och det är så enormt gott och känns så fräsch som sagt. En sak jag har lärt mig är att man alltid ska välja de mindre "stjärtbitarna", de större bitarna med en bit till vid sidan, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men de blir i alla fall inte lika möra och goda, de smakar också rätt ofta rå fisk. Det låter säkert väldigt konstigt, men de andra bitarna gör inte det. De är liksom smöriga, möra och jättegoda. Vi upptäckte en gång, jag och mina gudbarn att hemligheten med sushi och sashimi är att först och främst förstås ha hög kvalité på laxen, den ska vara fast, lite hård kan man säga och så ska den vara torr, det ska inte vätska sig om den. Om man som sagt sen skär den rätt, det är då den inte smakar rå fisk utan sushi. Vi har bara lyckats den gången och då konfererade vi i runt en halvtimme innan vi satte kniven i laxsidan och lyckades skära den så att alla fibrer och fettränder hamnade precis rätt i bitarna. Då blir biten inte seg och inte heller så lös att den nästan faller isär. Att köpa en stjärtbit av salmalax är den enkla och idiotsäkra lösningen, den är dyr, men man blir alltid nöjd. Jag tycker att det är värt det, men är man en familj på 4 personer eller nåt kanske man tycker att det blir lite väl dyrt förstås.

1 kommentar:

Unknown sa...

Åh gott tack för tipset, det ska testas.. kanske dyrt men det är det att köpa bra sushi här i stan med