söndag 19 april 2015

Jag vill nog gärna tro att jag är något yngre än så


17/3 På tisdagen åkte jag till Ikea efter jobbet för att göra det sista på det ritade köket och för att dubbelkolla att allt stämde. Jag hade slutfört det som jag och köksplaneraren inte kunde slutföra för att programmet strulade, men jag lyckades inte att till exempel lägga in en diskho i beställningen för att man måste ha en diskbänk först. Det är ju bara det att jag inte ska en av deras diskbänkar eftersom den inte finns i så långt mått som mitt kök behöver. Tjejen som hjälpte mig fixade till det genom att lägga in en disk och sen ta bort den... Jag tittade på två olika diskhoar och den på bilden fick det bli. Jag kunde inte riktigt komma fram till om den var stilren eller industriell, men jag ville inte ha en vanlig diskho eftersom jag tycker att en lite större är mer praktisk än två mindre.
Fläkten var svårare att välja. Den jag egentligen ville ha var rätt ful men också väldigt speciell, den är som ett klot som är lite tillplattat mot väggen och även framåt. Men den behöver ett utsug som sitter inåt väggen, inte uppåt så som jag har i mitt kök. Det verkar ju dumt att inte utnyttja det utsugen man har och sätta in en kolfilterfläkt istället, så det fick bli en relativt traditionell, det är den nedre på bilden som jag valde.
Tanken är att köpa nytt porslin och bestick också när jag ändå fixar köket, men jag inser att det nog får vänta lite till. De tallrikar jag har var de billiga för 5:- st som Ikea sålde då när jag köpte huset för 10 år sedan. Jag vill ha lite finare, mer permanenta liksom, men eftersom jag inte kan bestämma mig riktigt och eftersom det ändå sliter på ekonomin att göra nytt kök så verkar det som om det får vänta lite trots allt.
Jag hittade en garderob som är väldigt platt och funderar på om det skulle få plats en sån i sovrummet, men med tanke på hur man hänger saker i den så är frågan om det verkligen får plats mer i den än den jag har? När jag stod där och funderade kom min vän B gående, jag såg honom långt före han såg mig och stod bara och log medan han gick mot mig, jag visste att han skulle få syn på mig vilken sekund som helst. Jodå, det fick han och sen kom frugan L gående också och sen hade vi kramkalas. Sen ropade de efter mig från köksavdelningen för det var min tur så jag var tvungen att gå vidare.
På Facebook fick jag förresten den annonsen för en dejtingsida som jag tagit en bild på, jag känner mig gammal och skruttig och som om ingen vill ha mig, men nog är jag yngre än de på bilden... Inte så bra sätt att annonsera kanske.




3 kommentarer:

Caroline sa...

Vart köper du stenskivan?
Funderar på att byta skiva hemma.

Nova sa...

Jag beställde den från Granitman Oy. Jag ligger ju efter lite i bloggen så den kom i förra veckan. De är prisvärda och kom och mätte och fixade och monterade den sedan på plats också, det ingår i priset. Det ser jättebra ut!

Caroline sa...

Ska bli kul att få se bilder på ditt nya kök :)
Nu ska jag spana in stenskivor.