lördag 4 april 2015

Den delen hoppade jag över

5/3 På torsdagen var det dags för brandskyddskurs på jobbet. Vi hade redan tidigare blivit indelade i två grupper och för mig var det eftermiddagen som gällde, det gjorde ju att jag fick en hel del gjort på förmiddagen och kunde koncentrera mig på kursen ordentligt.
Det här var en repetition, vi har brandkurser med jämna mellanrum för att vi inte ska glömma viktiga saker. En del saker är egentligen rätt så självklara för en någorlunda intelligent människa, men det är mycket lättare att komma ihåg om man får en lättfattlig förklaring om varför det är som det är. Den bakgrundsinformationen gör ju att det blir ännu mer logiskt och påminner en dessutom om saker man redan har lärt sig tidigare. Vi brukar också se över våra rutiner och lokalernas uppmärkning och brandutrustning med instruktören före kursen för att se om vi behöver ändra något eller om det är något som fallit bort under tiden sedan den tidigare kursen.
Den teoretiska delen av kursen är väldigt intressant och den praktiska brukar vara rätt kul den också. Jag var med och testade att släcka med kolsyresläckare men bad att få slippa den delen då man skulle släcka en dummy med hjälp av en brandfilt eftersom jag inte hade lämpliga kläder att stå på knä utomhus med. Det gick bra eftersom jag gjort detta tidigare. Istället agerade jag fotograf och förevigade mina kollegors släckningar.



Inga kommentarer: