måndag 6 april 2015

Jag glömde tidskillnaden



9/3 På måndagen var jag oerhört stressad, en offert skulle in före klockan 16 och jag hade räknat fel på tidsskillnaden mellan Sverige och Seychellerna! Det var alltså 16 deras tid som den skulle vara inne. Jag ringde min leverantör och fick honom lika stressad för han hade inte en färdig offert till mig än. Sen gjorde jag klart precis allt men hade inte ett aktuellt pris på flottarna som skulle offereras. När det var mindre än 5 minuter kvar av tiden så ringde jag honom igen och han svarade inte, då började jag bli så stressad att det dunkade i öronen. Jag visste ju att han jobbade på det och han visste vad jag ville, så han tänkte väl att det var lika bra att göra klart det innan han svarade. När jag ringde nästa gång någon minut senare så svarade han och gav mig ett pris i telefon och sa att han skulle skicka offert även på mailen senare.
Klockan var 4 minuter över 16 på Seychellerna när jag fick iväg offerten, den skulle ju skrivas ut, skrivas på och skannas innan den kunde skickas.
Vissa instanser är mycket noga med tiden och det kan leda till att man inte får vara med i upphandlingsprocessen om man varit sen, även om man har det bästa anbudet. Jag var alltså mycket nervös för detta. Men vid det laget fanns det ju ingenting mer att göra så det var bara att hålla tummarna.

På kvällen spelade vi quiz på Tudor Arms och vi vann faktiskt, men kul har vi ju alltid i alla fall i vårt lag. Vi sitter ute i kapprummet och det anses vara de sämsta platserna i puben eftersom det rummet är avskiljt från de andra och ligger bredvid toaletterna. Många är förvånade över att vi vill sitta där frivilligt och P som är ansvarig för placeringen har frågat oss ibland om vi vill sitta inne i puben. Men det säger mitt lag bestämt nej till! Anledningen att vi gärna sitter där är att vi får vara ifred från snokande motspelare och vi behöver ju inte viska eller skicka små lappar inom laget för att kommunicera i laget utan att någon annan hör. Quizmaster är nog också nöjd, jag tror att han vet att han kan lita på att vi inte fuskar trots att vi rent praktiskt kanske skulle kunna göra det därute. Men han har ju fått många bevis för att vi inte gör det när vi svarar fel på enkla frågor ibland... Men att spela quiz handlar ju om att mäta sin allmänbildning mot andras och syftet försvinner ju helt om man fuskar, det skulle verkligen inte ge mig något att vinna om jag hade fuskat. Jag vet att vissa spelare gör det, men hur kan de då vara stolta över sina resultat? Vi är relativt säkra däremot att de lag som liksom vi ofta ligger i topp, inte fuskar, det känns bra, må bästa lag vinna!

Inga kommentarer: