söndag 31 mars 2013

Syndens näste är rätt trevligt

21/2 På torsdagen gick vi inte upp förrän vid 11.40 och efter att ha fräschat till oss lite så gick vi raka vägen ned till Starbucks för en allt annat än Thailändsk frukost.
Sen tog vi en promenad och hamnade vid en kanal vid floden där det fanns en liten promenadkant utefter sidan.
Det var väldigt skräpigt men ändå väldigt fint på nåt sätt och till och med klottret var rätt häftigt och välgjort.

De som bodde utefter kanalen tittade nyfiket på oss så vi drog slutsatsen att det inte är så många turister som tar sig ned dit.
Vi köpte minibananer under ett brofundament och efter att ha gått en bra stund och lite fram och tillbaka så hamnade vi på Tesco Lotus  där vi handlade lite mer grejer till lägenheten som till exempel handdukar, toapapper, diskmedel, täcken, vattenkokare och sånt. Det var inte särskilt tungt men väldigt otympligt att bära med sig.

Jag tycker att det är väldigt spännande att titta i mataffärer och marknader utomlands och i Thailand finns det en massa fina grönsaker och frukter och jag önskar att vi hade lika stort sortiment, till samma priser och av samma goda kvalité hemma. Deras halvfabrikat är också mycket fräschare än våra, en förpackning med olika grönsaker och kryddor och sånt som bara är att tillaga.
Vi åt lite sen lunch innan vi tog oss därifrån och sen stod vi där med alla våra kassar och fick inte tag i någon taxi. Slutligen gav vi upp och prutade ned en tuk-tuk så långt vi lyckades och åkte mot hotellet med ett hårt grepp om alla kassar.
När vi kom tillbaka till hotellet jobbade jag lite och sen somnade jag en stund medan J var nere i köpcentret. Hon kom inte tillbaka förrän sent och då var jag duschad och klar och hon och hade med sig en mycket uppskattad sojalatte från Starbucks till mig.
När vi båda var tillfixade tog vi en taxi till Sirocco Tower eller Siam Tower eller vad det nu heter. Vi åkte upp till 63 våningen och tog en varsin väldigt, väldigt dyr drink, till och med med svenska mått, men de var helt fantastiskt goda faktiskt och den vackra utsikten är helt klart värd pengarna. Från den oerhört lyxiga skybaren gick vi och åt lite middag på ett "hål i väggeen" jag tog Pad Thai  och det smakade riktigt bra.
Sen från en ytterlighet till en annan, vi tog en taxi till Soi Cowboy, syndens näste i Bangkok för att insupa atmosfären där.
Vi tog bara en promenad igenom och sen satte vi oss på en av utebarerna och tog en drink och bara tittade på folk.
Våra Mai Thais var gjorda på Thai-whiskey och smakade allt annat än bra men det hör ju lite till tycker jag.
Konstigt nog bland alla halvnakna tjejer där så fick jag väldigt mycket uppmärksamhet av manliga turister och det är ju inte så vanligt just där eftersom de är där för att de gillar Thailändska tjejer, dessutom hade jag långklänning och visade ju alltså inte så mycket. Men det är ju alltid trevligt att få lite uppmärksamhet.
Efter en varsin fotmassage åkte vi tillbaka till hotellet för natten, vi var helt slut.