lördag 6 september 2014

Vitlök är alltid värt det

24/4 På torsdag eftermiddag åkte jag, A och N till Rayong för att köpa nya tavlor till mig. De jag hade var tydligen bara inlånade av konstnären för att ha i min lägenhet medan de använde den som visninglägenhet. Det hade helt glömts bort och eftersom jag fått möbler och grejer så var de ju kvar. Men sen blev Logans kontaktade av konstnären och berättade för mig hur det låg till och det är klart att jag inte bråkar om det, så för att ersätta dessa så skulle ag få välja två nya och få dem betalda. A som jobbar för Logans fick uppdraget att hjälpa mig med detta.
När vi ändå var i möbelvaruhuset "Index" så tänkte jag se om det var något mer jag ville ha. Det var stekhett där inne och svetten rann utefter ryggen och benen på oss, jag som hade en klarblå t-shirt såg lagom fräsch ut eftersom det syns så tydligt att den är blöt...
Vi valde i alla fall ut två tavlor, det fanns inte så mycket snyggt att välja på, så jag tog de som var minst fula. Däremot hittade vi ett fint soffbord och ett snyggt matbord också och de var inte särskilt dyra med svenska mått mätt.
Jag hittade också en stor spegel som skulle passa bredvid ytterdörren, jag har ingen helkroppsspegel i lägenheten.
A hjälpte mig att köpa möblerna och ordna med hemkörning och montering och sen åkte vi hemåt.
Vid det laget var vi väldigt trötta efter att ha jobbat hela dagen och sen shoppat, svettats och suttit i bilen länge, så vi orkade inte gå ut och äta. Istället höll A en liten work shop för mig och lärde mig att laga mina favoriträtter "Chicken with Garlic - Gai Pad Gratiem" och "Chicken with Thai Holy Basil - Pad Kra Pao Gai.  Thaimat är ofta rätt enkelt att tillaga, bara man har blivit visad hur det ska göras. En del saker ses som väldigt viktiga, som i vilken riktning man skär kycklingfiléerna och i vilken ordning man har i ingredienserna.
Det går också rätt fort att tillaga, det som tar tid är förberedelserrna, att hacka vitlök och skära kött och grönsaker till exempel.
Vi fick inte tag i Holy Basil så det bad A om nere på Buffalo Bill Steak House, de har en egen trädgård med örter och det var inga som helst problem att få det av dem.
N satt och lekte med sin telefon, hon kände inte för att lära sig laga mat, men äta den var inget problem alls eftersom hon och jag har samma favoriter.


Som efterrätt delade vi på ett par tårtbitar vi köpt i Rayong, de såg godare ut än de var som de flesta bakverk, men det var inget fel på dem.
Sen gick tjejerna hemåt och jag var glad att kunna ställa in lite rester i kylen, de skulle passa bra till frukost!
Liksom A varit orolig för så luktade nu min lägenhet vitlök som sjutton, men det gör inget, det går ju bort och jag hade varit smart nog att stänga sovrumsdörren innan vi började.







Inga kommentarer: