söndag 6 oktober 2013

Vanligt hyfs är tyvärr ovanligt



12/7 På fredagen gick det mesta åtminstone lite lättare. Allt gick inte fel hela tiden och solen sken. Det var förvisso trist att fota dressyren bara en bra bit från staketet på ena kortsidan. Bilderna blir samma hela tiden och man har bråkdelen av en sekund på sig att ta en bra bild eftersom de springer in och ut ur bild hela tiden och det går ju inte att följa dem när man har en liten lucka mellan tre hästtransporter.
Min kameralina fungerar också som sämst när jag zoomar in så mycket det går, skärpan går inte att få till då, så man kommer hem med en massa halvbra bilder som man inte vet vad man ska göra med.
Bruksridningen och brukskörningen gick lättare att fotografera men jag är fortfarande helt chockad över hur folk beter sig... Om någon står och fotograferar något så brukar jag antingen gå bakom dem, vänta tills de är klara, eller i värsta fall smita kvickt förbi och be om ursäkt samtidigt. Det är INTE normalt beteende att göra som jag, det har jag tydligt sett. Folk ställer sig till och med framför mig medan jag fotar så att jag missar fotochansen som jag jobbat för att sätta upp och får en rygg, en suddig häst eller i värsta fall inga bilder alls. Vanlig artighet är inte särskilt vanlig så att säga.
Bruksridning är däremot svårt att få att se intressant ut på bild, det gäller att fota på precis rätt ställe och vinkel annars ser det ut som om någon bara slörider runt på ett fält och alla som någon gång har testat bruksridning vet att det handlar om så mycket mer.
Vi hade en lugn, skön dag och framåt kvällen så satt vi utanför vår huslänga där vi bodde alla i gänget. Vi fick pikar om att vi satt där istället för att trängas med alla andra vid grillen och inte få sittplats, men det handlade varken om att vi inte vill umgås eller att det inte fanns tillräckligt med platser, det handlade om att S barn låg och sov i längan och att vi inte kunde gå så mycket längre än utanför dörren, så vi bar bara ut borden och stolarna och satt vid långbord där.
Det kom och gick i alla fall folk större delen av kvällen så vi kände oss inte så ensamma och jag gick iväg en sväng och hängde utanför ett av de andra husen och där var det ett glatt gäng som satt och drack lite öl, och skojade en hel massa. Sen blev jag trött och gick och lade mig.











Inga kommentarer: