måndag 10 augusti 2015

Och ingen dök upp...


30/4 På onsdagen, Valborgsmässoafton var vi lediga så jag hade i alla fall lite extra tid på mig att fixa köket och laga mat. Förra året gjorde jag en variant på min fiskgryta, fast med kyckling istället. Jag tänkte att det skulle tilltala fler personer, det blir en helt annan smak på den då, det är verkligen två helt olika grytor trots att resten är precis samma på båda. Den här gången kände jag mig lite fattig och stressad och jag hade en del fisk hemma. Jag hade gett bort den torkade svampen som jag hade haft i en glasburk på diskbänken till S som brukar be mig om lite torkad svamp då och då. Jag visste ju att jag hade massor med påsar med torkade trattkantareller på lager. Problemet var bara nu när jag skulle göra min gryta, att jag inte visste i vilken/vilka lådor de ligger... Som tur var kom jag på att jag hade en del frusen svamp i frysen på jobbet. Jag vet, det är konstigt att ha frusen svamp på jobbet, men ett år hittade jag så mycket svamp att jag inte hade plats för allt och inte heller tid att torka allt, så det hamnade på jobbet för att inte bli förstört. Jag fick alltså åka till jobbet trots att jag var ledig och hämtade upp en påse med svamp. Det är en stor påse, jag brukar använda Ikeas största zip-lock-påse till svampen. Jag "smälter" svampen först, det vill säga jag sätter den på väldigt låg värme i en kastrull, när de börjat vätska av sig kan man höja temperaturen lite så att vattnet kokar bort snabbare. När allt vatten är ur svampen så knäpper den lite, då är det dags att ta av den från spisen. När den har svalnat skedar jag in den i den stora påsen och tar ur luften ur den, sen plattar jag till den. Sen när den är fryst och jag vill ha lite svamp så slår jag den bara mot köksbänkskanten och slår av så mycket av den tunna kakan som jag behöver! I vilket fall så bestämde jag mig som sagt att göra fiskgrytan den här gången, kycklinggrytan förra året var mycket uppskattad och jag förväntade mig inte direkt stående ovationer med fiskgryta. Men det visade sig att alla tyckte att den var ännu bättre än den andra! Fast jag tar saker i lite fel ordning... När jag hade stressat med att fixa och städa köket och lagat mat och ordnat snacks och allt så satt jag där ensam när klockan var dags för de andra att komma. Jag satt och väntade och väntade och tills lut bestämde jag mig helt enkelt för att gå ensam till brasan. Alla var sena! Jag är van att min familj är sen, men de som kom först var 45 minuter sena. Gudsonen hade frågat om han fick komma och det var ju en glad överraskning! Så han och systersonen dök upp tillsammans och de gör ju vilket party som helst kul.
De flesta dök upp vid fornhage så småningom där brasan brukar vara och vi stod där ett bra tag och lyssnade på Väsbykören också, men till slut gav vi upp och gick hem, det blåste nog för mycket, det var nog därför de inte tände brasan.
När vi kom hem åt vi middagen och jag är så glad att min nya brorsdotter faktiskt gillar mig, hans son har alltid haft andra favoriter i familjen. Hon ställde till och med upp på en selfie!

Inga kommentarer: