tisdag 14 augusti 2012

I min kyrka




11/8 På lördagen var det äntligen dags att gå ut i skogen igen. Jag hade hämtat Turre från mamma och pappa när jag åkte hem från stan på fredagsnatten och äntligen kunde vi ströva runt tillsammans i skogen igen.
Vi hittade mer kantareller än jag någonsin gjort tidigare i mitt liv och jag log brett varje gång jag såg en ny glimmande i löven och barren.
Trattkantarellerna har börjat visa sig så smått, men än är de inte färdiga att plockas.
Jag hittade en vit flygsvamp som liksom nästan lyste och glimmade i skogen och såg väldigt kuslig ut, eller vad tycker ni?
Själv har jag svårt att förstå hur man kan ta den för champinjon, men de kanske inte alltid är så uppenbara som den här?
När jag hittade blåbär och hallon stannade jag och plockade och då tog Turre chansen att sova en stund bredvid svampkorgen. Han blir alltid trött när han varit borta med mamma och pappa och behöver vila när han kommer hem. Men vad gör man när man har en matte med uppdämt behov av en? Jo, då ställer man upp och så vilar man där man kan.
Jag hittade en hel del hallon och jag hittade gula också! Det har jag aldrig sett tidigare, visste ni att det fanns gula skogshallon?
På vägen tillbaka plockade jag blåbär tills min lilla hink var full och sen åkte jag hemåt. Vi hade spenderat 2 timmar och 40 minuter i skogen, bra för själen.
Väl hemma igen tvättade jag lite och packade upp och grejade. Jag bestämde mig för att det fick bli en lugn kväll och den enda jag hade ork för just nu var L, men hon var på väg till stallet och skulle jobba på söndagen.
Framåt kvällen rensade jag svampen och tittade på Göta Kanal 3 - Kanalkungens hemlighet.
Ingen av de här filmerna är väl på nåt sätt geniala, men de är roande och avslappnande och jag gillar att se dem. Det var första gången jag såg trean och den var lika lätt att hänga med i som de andra.
Jag smälte all svamp så fort den var färdigrensad, bären vet jag inte riktigt vart jag ska göra av, det är fullt i frysen...



Inga kommentarer: