söndag 12 oktober 2014

Jag trodde att jag var relativt allmänbildad men det är jag inte

8/5 Ok så det var först denna torsdag som jag lärde mig vad Washington DC betyder...
Washington ligger inte i någon stat alls utan ligger i ett område som heter District of Columbia, anledningen ska vara att ingen stat skulle få hävda att de var förmer än de andra för att huvudstaden låg där. District of Columbias mark uppläts till viss del av Maryland och viss del av Virginia.
Tydligen är detta något man ska veta om man gått i svensk skola, men jag har totalt missat det och har aldrig haft någon anledning att undra över det förrän nu, för jag ska dit i juni. Normalt sett brukar jag se mig själv som ganska allmänbildad, men jag har tydligen missat något rätt grundläggande här.
Jag började titta på resor dit denna dag alltså. Tanken är att spendera några dagar i Washington innan jag hyr en bil och kör till Maryland för min vän K's bröllop.


Inga kommentarer: