onsdag 15 oktober 2014

Workshop för blivande mördare?

18/5 På söndagen hittade jag ännu en konstig rubrik i en tidning, eller ska man säga layout? I vilket fall så är det lätt hänt att man tolkar denna som att man ska få lära sig hur man gör sig av med en våldsam man genom att mörda honom...
Journalister nu för tiden ligger ljusår efter mig och mina vänner i språkkunskap och förmåga att uttrycks sig förståeligt. Är det konstigt att kreti och pleti då får problem med sånt när de skriver, när de som ska kunna det föregår med dåligt exempel. Det är ju också lätt hänt att man tror att det som journalister skriver är det som är rätt.
När jag läser vad vanligt folk skriver så blir jag förskräckt när jag ser att många inte kan skilja på när man använder e och ä. Enda-Ända, de två orden betyder väldigt olika saker. Liknande fel är mer regel än undantag tyvärr.

Inga kommentarer: