torsdag 6 december 2012

Vad gör en människa vacker?

4/12 På tisdagen var det inte lika kallt längre "bara" -5,5 grad ungefär. I jämförelse kändes det nästan varmt i alla fall. På jobbet packade jag ned och skickade en DVD-box till ett par vänner i Uppsala, det står bara från Jultomten, men de kan nog gissa från vem det är med tanke på innehållet...
Varför bilden vill vara upp-och-ned har jag ingen aning om, det går inte att fixa...
På lunchen var jag iväg och plcokade ut ett paket på Ica och handlade kattmat och grönsaker och mjölk och lite frysta räkor.
När jag kom hem diskade jag upp lite och så och sen eldade jag som sjutton för att få upp lite värme i huset och så gjorde jag en räksallad.
Jag gjorde det enkelt och tog spenat, ruccola, tomat, gurka, avokado, kokt ägg och räkor och istället för dressing tog jag majonnäs för det är godast tillsammans med ägg och räkor tycker jag.
Med tanke på att det var mest grönsaker så var jag lite förvånad över att jag inte fick i mig mer än hälften ungefär, resten åkte in i kylskåpet, ändå hade jag jobbat på portionen i 1-1½ timme innan jag gav upp.
Jag ägnade resten av kvällen åt att se film som vanligt, jag såg först You've got mail och sen Meet Joe Black.
Har ni sett den? Den är rätt så fin faktiskt och rätt rolig på sina ställen också trots att det nog mest är ett drama. De mest kända skådespelarna i den är Anthony Hopkins och Brad Pitt och jag satt där och funderade på vad det är som gör en människa snygg/vacker och kan inte riktigt komma på vad det är.
Brad är ju skitsnygg rentutav, men om man tittar på detaljer i hans utseende är han egentligen allt annat än perfekt... Vad är det som gör att han är så snygg då?
Forskare säger att det är hur symmetrisk man är men jag kan personligen se att vissa människor faktiskt får ett mer intressant och därmed "vackrare" utseende när de inte är helt liksidiga.
Vad det beror på med Brad Pitt är svårt att avgöra, men i mitt fall tror jag det är hans oskyldiga uppsyn, en barnslig förundran och godhet, kanske en typ av naivitet?
Nåja, snygg är han...

Inga kommentarer: